torstai 10. tammikuuta 2013

Minusta tulee isona...

Uranvalinta - se on varmasti pyörinyt itse kunkin mielessä pienokaisesta lähtien. Joku on halunnut lentäjäksi, joku astronautiksi, laulajaksi, johtajaksi taikka muuksi  ja kenties tahtoo samaa yhä. Itse, kuulemaan mukaan, halusin neljävuotiaana autokauppiaaksi ja viisivuotiaana veturinkuljettajaksi, sillä junanpilli päästi mun mielestä niin siistiä ääntä.

Ala-asteella kiinnostuin piirtämisestä, ja uskokaa tai älkää, olin hirmuinen mangaernu sekä animenenu, ja piirsinkin päivät pitkät heppuja mm. Dragon Ballista, Narutosta, Digimonista, Pokemonista, FullMetal Alchemistista jne. Viikonloput vietin työpöytäni ääressä kynä kädessä ja naama paperissa, jopa yli 12 tuntia yhteen menoon. Sydämessäni kasvoi palava halu ryhtyä mangapiirtäjäksi ja niittää mainetta muiden samanhenkisten keskuudessa. 

Yläasteelle päästyäni todellisuus kuitenkin iski nyrkkinsä kasvoihini saadessani tietää, että Suomessa on vain muutama sarjakuvapiirtäjä, joka tienaa työllään elantonsa. Luovuin lopulta ajatuksesta piirtäjän urasta. Myös mun hedelmäpoitsuttuminen vaikutti asiaan, sillä silloisten fruittarien keskuudessa mangan lukeminen, saati sitten sen piirtäminen ei ollut kovin siistiä.

Yhdeksännellä luokalla mulla ei ollut mitään hajua, mitä haluan tulevaisuudessa työkseni tehdä. Valitsin vain rennosti lukion, sillä ajattelin saavani sen avulla kolme lisävuotta aikaa miettiä, ja olin täysin varma, että kolmessa vuodessa ratkeaa ongelma kuin ongelma. Nyt meikäläinen on kuitenkin jo lukion toisen luokan puolivälissä, ja tulevaisuus näyttäytyy mulle edelleen yhtä sumuisena kuin ysilläkin.

Tavallaan kadehdin niitä, joilla on jo selvät suunnitelmat monien vuosien päähän, ja heillä on intohimoa toteuttaa ne. Esimerkiksi, eräs ystäväni vetelee kympit aineesta kuin aineesta, tavoitteenaan lukea lakimieheksi ylioppilaslakin lunastamisen jälkeen. Useilla ystävilläni on myös mielessään monia uravaihtoehtoja, ja he tämän vuoksi kärsivät valinnanvaikeudesta.

Mä sen sijaan; mitä vaihtoehtoja mulla on? Mitä mä oikeasti elämältäni haluan? Mihin mä pystyn? Nämä kysymykset ovat viime päivinä pyörineet kovasti mielessäni, kuitenkaan löytämättä vastausta. Painiiko kukaan muu samanlaisten mietelmien kanssa?

Kevennykseksi loppuun, kuva musta ja mun rakkaudesta, ruotsin kokopitkästä YO-harjoituksesta..
koulujeejejeje
Follow me on FacebookBloglovinInstagram

35 kommenttia:

  1. miten ois jonkunlaista videoo pitkstä aikaa?(--:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Järjestynee! Voisin lähipäivinä kuvailla jonkun tolloakin tollomman pätkän :-)

      Poista
  2. toinen ex-mangahirmu ilmoittautuu :D ! jotenki nyt tuntuu ihan älyttömältä et lopetin piirtämisen kun menin yläasteelle, oikeestaan samoista syistä kuin säkin... itseasiassa kaivoin paperit ja kynät esiin pari päivää sitten ja huomasin etten osaa enää piirtää :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaah cool! :-D Nooh, massan painostus oli sillon aika suurta ++ jos nyt oltais yläasteella, niin voitais vaan nimetä itsemme hipsteripalleroiks ja lukea mangaa tai muuta aivan rauhassa, samalla ollen siistejä hipstereitä XD Hahhaa, munkin taidot on _hieman_ ruostuneet.. :-D

      Poista
  3. Voi Axel rakas, ite mietin vielä ihan samaa, eikä yhteishakuun oo enää ku pari kuukautta!! DD: Et todellakaan siis ole yksin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh my dayum! Mä kun luulin että säkin kuuluit niihin suunnitelmallisiin helmiäiskäärmeisiin D:

      Poista
  4. Hei, täällä on sama ongelma abilla :D Huomenna menossa opon kanssa keskustelemaan jatko-opinnoista.. Tiijän vaan, että seuraava asia mitä mä teen on että selviydyn nyt kirjotuksista kunnialla ja jos en hae kesällä mittään opiskelupaikkaa nii sitten pidän välivuoden ja yritän selvittää itteni kanssa mitä haluan tehdä isona :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oivoih, sielläkin ! :-D Meidän opo alkoi höpöttämään jotain päivän maksalaatikosta kun olin keskustelemassa jatko-opinnoista muutama kuukausi takaperin. Hän sanoi että selvitetään asia myöhemmin ja lähti kaiketi syömään, ihan ihme hyypiö... :-D Noh, mutta eiköhän se unelmaduuni selviä ennemmin tai myöhemmin! :)

      Poista
  5. susta vois tulla joku kampaaja tai joku, kun sulla on aina nii hienot hiukset! :D no en tiiä, mut mä en itekkää tiiä ollenkaan, et mihin ysin jälkeen meen, kun mä en haluu lukioon:D tosin maskeeraaja ja kampaaja ois aika kiinnostavii:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, kiitoksia, mutta osaan oikeastaan vain pörröttää omat hiukseni, enkä oikeastaan melkein mitään muuta... :-D Nooh, jos tää ois Disney-leffa ja meikä joku viisas punapeppuapina, niin sanoisin että seuraa sydäntäsi, ja sanonkin!

      Poista
  6. Banana johnilla on ikävä sinua axel, emme ole nähneet pitkään aikaa :(

    VastaaPoista
  7. Erään kuuluisan hepun suusta "jos oot hyvä jossain, älä koskaan tee sitä ilmaseks". Oot supermahtava valokuvaamaan, mikset tekis siitä ammattia? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko tämä kuuluisa henkilö Gandalf, joka pyysi Frodolta maksua erinäisistä sairaista palveluksistaan.......? D: Okei joo XD Emmätiedä, tuntuu etten menestyis lainkaan, koska sillä alalla on niin kova kilpailu :-D

      Poista
  8. Hei en oo ongelmani kanssa yksin! Itelläkään ei oo hajua mitä musta tulee tai mihin meen (tai sitten vaihtoehtosesti mulla on joka viikko eri ammatti mielessä).... Mutta ei se mittään, on meillä tässä onneksi vielä aikaa miettiä, ja vaikka satuttaski päätymään johonki kouluun joka ei kuitenkaa sitten oo se "meidän juttu", niin aina voi vaihtaa. Toki se motivois jos tietäs mitä haluais.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jepulis, olipas rohkaiseva kommentti! :-) Mä googlettelin tänään tietoja lääkiksestä, ja se saattais olla yksi vaihtoehto, tosin joutuisin varmaan käydä 3,5v lukiota, sillä fysiikkaa ja kemiaa mulla ei oo yhtään valittuna, muut vaatimukset kyllä täyttyis. Sitten hirmuinen lukeminen pääsykokeisiin, muttamutta. Yksi vaihtoehto ainakin.

      Poista
  9. mä olin vielä pari vuotta sitten samassa tilanteessa en tiennyt mihin halusin opisekelemaan tai mitä tahdoin elämällä tehdä,mulla oli ihan surkee keskiarvo ja pelkäsin etten päässyt mihinkään opiskelemaan, en ees tienny minne halusin. no päätin koettaa jotain ja hain nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajaksi, pääsin sisään ja hurahdin aivan siihen ammattiin vaikkei aluksi kiinnostanut, nyt nään itseni jo tulevana nuoriso-ohjaajana ja tästä on huiput urasuunnitelman lähtä ulkomailletöihin! toivottavasti säkin löydät semmosen jutun mistä tykkäät axel!! :) vaikkapa välivuosi? ps. tyksin sun blogista ihan hirveesti!! oot niin ihana ! voisit ehkäpä tehdä videopostauksen? :)

    tsemiii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmhmm, kuulostaa aikalailla tämänhetkiseltä multa.. :-D Vautsi, no sullahan meni sitten loppujen lopuksi hyvin ammatin suhteen! :-) Eehkä mä löydän, maailma on avoin, kuten sanotaan! Hihiii kiitoskiitos! <3 Ja voisinhan mä jonkun höpsöttelypätkän väsätä jonain päivänä :--)

      Poista
  10. näytä joskus jotain vanhoja piirrustuksia!!! se on parasta. nauran aina omillenikin uudelleen ja uudelleen :----------D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah, voisinhan mä tänne jotain niistä laitella jossain välissä! Piirsin jopa omaa mangasarjaa, hitsi olin cool :-D

      Poista
  11. susta tulis varmaan hyvä graafikko tai joku sellanen! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maaahdollisesti, luova ala vois olla mulle jees.. :-D

      Poista
  12. Itse vastasin aina pienenä "miusta tullee prinsessa" kun kysyttiin mikä minusta tulee isona. Sittemmin vastaus oli "laulaja". Nykyisin haluaisin tatuoijaksi, lävistäjäksi. Mutta en tiedä olenko läheskään niin hyvä piirtäjä kuin esimerkikiksi esikuvani Kat Von D. Olen jo kolmisen vuotta haaveillut tatuoijan urasta, joskin jossain vaiheessa minullakin oli mangapiirtely vaihe, ja halusin tehdä sitä työkseni. Mutta lopulta tatuoinnit veivät sydämeni, ja lävistäjän työkään ei olisi hullumpi, mutta enemmän kallistun tatuoinnin puoleen :-D Mutta en ole varma, tuleeko minusta tatuoija onko minulla kykyjä siihen, olenko hyvä siinä, osaanko edes piirtää? Joten hiukan epävarmaa vielä :-D Milloinkas videota tulossa, olen jo odotellut ;-) Olet yksi parhaista bloggaajista, blogisi on ihan hirmuisen koukuttava, ja mahtava :-) Ja sinäkin olet mahtava persoona :-)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh, tekiessähän sitä oppii ja kehittyy kokoajan paremmaksi, ja jos oot intohimoisesti mukana siinä mitä teet, niin kehityt vielä huimasti enemmän :-) Voisithan toki hakea työharjoittelupaikkaa/kesätyöpaikkaa jostain tautuointi-/lävistyspaikasta ja samalla sitten vaikkapa tiedustella joidenkin esimerkkitöiden avulla henkilökunnan mielipidettä taidoistasi :-)

      Kun noin moni kerran kyselee videon perään, niin kyllähän mä sitten sellaisen teen! :-) Joku kaunis päivä ;-)
      Hihiiih, aww, voi kiitoksia! <3

      Poista
    2. Loistoidea, kiitos avusta :-)

      Jes, video ;-) No ooleppas hyvä :-)<3

      Poista
    3. Voisin huomenna kuvailla jos heräilen ajoissa :-)

      Poista
    4. Jes :-) Heräät sit ajoissa että ehit kuvata ;-D Oot paras <3

      Poista
  13. Sustahan vois tulla toimittaja, ku kuvaat ja kirjotat noi hyvin ! Mää kuulun näihin ihmisiin joilla on suunnitelmat valmiina seuraavaks 20-vuodeks, rakastan suunnittelua ja listoja (ei, en ole kontrollifriikki) ♥ !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoskiitos, toimittajanakin vois tosiaan olla ihan hauskaa! Hahhah oivoi, hyvä kun mulla on suunnitelmat edes 20 seuraavalle päivälle... :-D

      Poista
  14. Miten teet noi hauskat kuvat :=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Avaan vaan suun jätti-isoksi ja näytän mahdollisimman tyhmältä :-D

      Poista
    2. Ei mut noi mie joku leijuu yms :D

      Poista
  15. Tee ammatin valinta testi :-D mulle se aukas paljon uusia juttuja :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä teinkin yhtenä päivänä! Luova ala vei ylivoimaisen voiton ainakin testissä :-D

      Poista